Παρασκευή, 28 Οκτωβρίου 2016

Γιατί τόσοι άνθρωποι είναι κατά του αγωγού TAP;

Για αρκετό καιρό τώρα την επικαιρότητα απασχολεί το Συμβούλιο της Επικρατείας και οι συνεδριάσεις του σχετικά με το νόμο Παππά και τις τηλεοπτικές άδειες. Ωστόσο, υπάρχουν πολύ πιο σημαντικές συζητήσεις του ΣτΕ που αφορούν τη ζωή μας και το μέλλον της χώρας μας, χωρίς όμως κανείς να ασχολείται. Στις 2 Νοεμβρίου πρόκειται να συζητηθούν τέσσερις αιτήσεις ακύρωσης της απόφασης έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων για τον αγωγό TAP. Αιτήσεις που έχουν καταθέσει Δήμοι και πολίτες των περιοχών που διασχίζει ο TAP και συνεχώς αναβάλλονται.

 Οι εργασίες όμως του έργου προχωρούν παρότι εκκρεμούν οι δικαστικές αποφάσεις.Το θέμα αναδεικνύει για μια ακόμη φορά η αυτοδιοικητική κίνηση «ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ- ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ», σπάζοντας τη σιωπή που επικρατεί, και επισημαίνοντας τους κινδύνους που ελλοχεύουν τόσο για την αγροτική παραγωγή, όσο και για την ασφάλεια των πολιτών και το περιβάλλον. «Ο αγωγός φυσικού αερίου υποβαθμίζει σαφώς τις οικονομικές δραστηριότητες από τις περιοχές που περνάει. Η κατασκευή του όμως δεν προκαλεί πάντα ζημία που να μπορεί να μετρηθεί με χρήμα. Καταστρέφεται το περιβάλλον και όλες οι δραστηριότητες στις οποίες βασίζεται η ζωή και αποτελούν μέρος του τοπικού κοινωνικού και πολιτιστικού ιστού» θα πει ο πρώην ευρωβουλευτής, Μιχάλης Τρεμόπουλος.
Η απαξίωση της υψηλής παραγωγικότητας αγροτικής γης από τις περιοχές διέλευσης του αγωγού και η ανυπολόγιστη οικονομική ζημιά που προκαλεί τόσο στις τοπικές σημερινές και αυριανές κοινωνίες είναι ένας από τους βασικούς λόγους αντίδρασης των κατοίκων. Το ΤΕΕ και το ΓΕΩΤΕΕ Αν. Μακεδονίας καθώς και αγροτικοί σύλλογοι, με μελέτες που έχουν πραγματοποιήσει σε συνεργασία με επιστήμονες διεθνούς κύρους, έχουν αναδείξει τα παραγωγικά και περιβαλλοντικά ζητήματα που θα προκύψουν.   Επιπλέον εκτός από την καταστροφή της καλλιεργήσιμης γης, θα υπάρξει και απαξίωση αρχαιολογικών τόπων αφού ο αγωγός περνά σε απόσταση 300 μέτρων από τον χώρο των Φιλίππων.
«Εκτός από την καταστροφή οικοσυστημάτων και φυσικών περιοχών, θα υπάρξει απαξίωση αρχαιολογικών τόπων, καθώς και κίνδυνος για την υγεία των κατοίκων από τη λειτουργία του σταθμού συμπίεσης του αγωγού, που βρίσκεται πολύ κοντά σε τέσσερα χωριά των Σερρών. Η διέλευση του αγωγού κατά 80% σε καλλιεργήσιμη γη υψηλής παραγωγικότητας σημαίνει ακόμη μεγαλύτερη εξάρτηση και εισαγωγή τροφίμων, που έρχεται να προστεθεί στη μεγαλύτερη εξάρτηση από ορυκτά καύσιμα» εξηγεί ο Μιχάλης Τρεμόπουλος.
Ο αγωγός  TAP θα διασχίσει επτά περιοχές του Ευρωπαϊκού Δικτύου NATURA 2000 και θα περάσει από οκτώ καταφύγια άγριας ζωής. Η συνολική απώλεια οικοτόπων εθνικής και ευρωπαϊκής σημασίας ανέρχεται σε περίπου 3.760 στρέμματα. Η καταστροφή που θα φέρει στις περιοχές που θα περάσει έχει σηκώσει θύελλα αντιδράσεων από τις τοπικές κοινωνίες των χωρών διέλευσης, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένα διεθνές κίνημα ενάντια στους αγωγούς. Ιδιαίτερα το κίνημα στην Ιταλία από το 2012 αντιστέκεται στο έργο καταγγέλλοντας την έλλειψη πληροφόρησης ενώ έχουν προσβάλλει την αδειοδότηση του έργου με προσφυγές στο ανώτερο δικαστήριο.
Οι Ιταλοί ακτιβιστές που συμμετέχουν στο κίνημα ΑΝΤΙ-TAP βρέθηκαν στην Ελλάδα και μαζί με την κίνηση ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ-ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ επισκέφτηκαν τις ελληνικές περιοχές που θα περάσει ο αγωγός TAP. «Το κίνημα ANTI-ΤΑP συνεχώς δυναμώνει καθώς έχουν διαπιστώσει ότι πρόκειται για ένα έργο που δεν θα ωφελήσει σε τίποτα τις τοπικές κοινωνίες, παρά μόνο θα τους δημιουργήσει προβλήματα. Πρόκειται για έργο που φαίνεται ότι είναι οικονομικά ασύμφορο και επομένως οι χρηματοδοτήσεις των ευρωπαίων φορολογούμενων θα καταλήξουν στους ιδιοκτήτες της εταιρείας του TAP, η οποία έχει έδρα την Ελβετία όπου δεν έχει ισχύ το ευρωπαϊκό δίκαιο» συμπληρώνει ο κ. Τρεμόπουλος.
Ένα άλλο θέμα που αναδεικνύει το ΑΝΤΙ-TAP κίνημα είναι και η αναντιστοιχία με την παγκόσμια ατζέντα για το κλίμα. «Για τα ορυκτά καύσιμα η συμφωνία του Παρισιού προβλέπει ότι στα μέσα του 2ου μισού του αιώνα θα περάσουμε σε εποχή carbon neutrality. Σε 10-20 χρόνια μπορεί η ανθρωπότητα να πάρει και πιο αυστηρά μέτρα και αυτές οι επενδύσεις θα μετατραπούν σαφώς σε ζημιογόνες. Ποια είναι η ελληνική αναπτυξιακή πολιτική; Να σπέρνει αγωγούς και να εισπράττει τέλη διέλευσης; Μας δεσμεύουν σε ένα δυσοίωνο ενεργειακό μέλλον, τη στιγμή που η χώρα μας είναι προνομιακή για την αξιοποίηση των ΑΠΕ» καταλήγει ο κ. Τρεμόπουλος. 
athensvoice.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου